aanmelden vrijwilligerswerk

Vacature chauffeur
vacature maatje

SWO vrijwilligersvacatures

Over de SWO

vacature thuisadministratie

Gedragscode

De relatie van de SWO met cliënten, deelnemers, (vrijwillige) collega’s en andere personen (gedragscode).

De SWO heeft de ambitie om cliënten, (vrijwillige) werknemers en andere personen en/of stakeholders zo respectvol en correct mogelijk te bejegenen en te bedienen.
Ook in de samenwerking tussen (vrijwillige) collega’s of in de samenwerking met medewerkers van andere organisaties en/of afdelingen is het belangrijk dat we elkaar correct bejegenen en behandelen.
Dat vraagt iets van de medewerkers, zowel vrijwillig als betaald. Vandaar dat we met elkaar een aantal afspraken hebben gemaakt, waar we ons zo goed mogelijk aan houden.

Hoe doen we dingen het liefst:

  • Onze medewerkers (vrijwillige medewerkers en beroepskrachten) gedragen zich correct en respectvol naar cliënten en collega’s (collega vrijwillige medewerkers) en andere personen waarmee zij vanwege hun functie in contact staan.
  • Onze medewerkers behandelen cliënten als gelijke en houden rekening met zowel de eigen mogelijkheden als de eigen kracht en problematiek van de cliënt.
  • Onze medewerkers zorgen voor een omgeving en een sfeer waarbinnen cliënten en collega’s zich veilig en gerespecteerd voelen.
  • Onze medewerkers gebruiken voor of tijdens het werk geen alcohol of drugs.
  • Onze medewerkers verplichten zich deelnemers/cliënten naar vermogen te beschermen tegen vormen van ongelijkwaardige behandeling, seksueel of andersoortig misbruik en zien er actief op toe dat onze gedragscode door iedereen die actief is bij de deelnemer of cliënt wordt nageleefd.
  • Onze (vrijwillige) medewerkers spreken anderen aan die zich niet aan de gedragscode houden door het gedrag te benoemen en te verwijzen naar de gedragscode.

Hoe zeggen we de dingen graag:

  • We doen geen uitspraken waaruit afkeuring of veroordeling van andersdenkenden zou blijken.
  • We gebruiken geen grove taal of vloeken waar anderen zich aan kunnen storen.
  • We doen geen uitspraken waardoor een ander zich gediscrimineerd zou kunnen voelen.
  • We bejegenen deelnemers en (vrijwillige) medewerkers op een wijze die hen in hun waardigheid laat.

Hoe presenteren we ons in het werk:

  • We verrichten in gepaste kleding onze taken, waarbij we er van uit gaan dat iemand die een (tuin) klus uitvoert, andere “gepaste kleding” draagt dan een (vrijwillige) medewerker die meegaat voor een ziekenhuis bezoek.
  • In de zomer, als het erg warm is, kan een nette bermuda met een polo of T-shirt passend zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een korte broek of zwembroek met een singlet, die passend zijn voor in het park of in de tuin, maar niet om ouderen te vervoeren of te bezoeken.

Hoe gaan we om met informatie:

  • De SWO heeft in een privacyreglement vastgelegd hoe we met gegevens omgaan in het kader van de AVG (algemene verordening gegevens bescherming) Op verzoek kan het reglement digitaal toegestuurd worden.
  • Informatie over mensen behandelen we vertrouwelijk. De privacy van de cliënt schenden we nooit.
  • Zorgen over cliënten of deelnemers van de SWO of het vermoeden van misbruik of het niet naleven van deze gedragscode delen we met de coördinator.
  • Als medewerkers zijn we alert op onze deelnemers/cliënten en signaleren we tijdig wanneer we denken dat het niet goed gaat.
  • Overtreding van deze code leidt tot een klachtenprocedure en kan disciplinaire maatregelen tot gevolg hebben.
  • Wanneer een medewerker wordt verdacht van strafbare feiten en/of seksueel misbruik van deelnemers/cliënten zal het bestuur politie/justitie inschakelen.

Definities Intimidatie of Seksuele intimidatie

Onder (seksuele) intimidatie wordt verstaan:

Ongewenste seksuele toenaderingen, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag.

Dit kan plaatsvinden in de volgende situaties:

  • Wanneer iemand wordt aangenomen of in dienst blijft onder de voorwaarde dat ze zich onderwerpen aan dit gedrag.
  • Wanneer beslissingen over iemands werk gebaseerd worden op het accepteren of afwijzen van dit gedrag.
  • Wanneer dit gedrag tot doel heeft iemands werkprestaties te schaden of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving te creëren, of wanneer dit gedrag deze effecten daadwerkelijk veroorzaakt.

Onder agressie wordt verstaan:

Situaties waarin een werknemer psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen tijdens het werk.

  • Situaties waarin een werknemer verbaal of non-verbaal wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen tijdens het werk.
  • Situaties waarin een werknemer wordt gepest tijdens het werk.

Onder discriminatie wordt verstaan:

  • Elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur die de gelijke erkenning, genieting of uitoefening van mensenrechten en fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal, cultureel of andere gebieden van het leven aantast of tenietdoet

 

Sponsors SWO Vervoer

SWO vervoer

Adviesgesprek aanvragen

Contact met SWO

De relatie van de SWO met cliënten, deelnemers, (vrijwillige) collega’s en andere personen (gedragscode).

De SWO heeft de ambitie om cliënten, (vrijwillige) werknemers en andere personen en/of stakeholders zo respectvol en correct mogelijk te bejegenen en te bedienen.
Ook in de samenwerking tussen (vrijwillige) collega’s of in de samenwerking met medewerkers van andere organisaties en/of afdelingen is het belangrijk dat we elkaar correct bejegenen en behandelen.
Dat vraagt iets van de medewerkers, zowel vrijwillig als betaald. Vandaar dat we met elkaar een aantal afspraken hebben gemaakt, waar we ons zo goed mogelijk aan houden.

Hoe doen we dingen het liefst:

  • Onze medewerkers (vrijwillige medewerkers en beroepskrachten) gedragen zich correct en respectvol naar cliënten en collega’s (collega vrijwillige medewerkers) en andere personen waarmee zij vanwege hun functie in contact staan.
  • Onze medewerkers behandelen cliënten als gelijke en houden rekening met zowel de eigen mogelijkheden als de eigen kracht en problematiek van de cliënt.
  • Onze medewerkers zorgen voor een omgeving en een sfeer waarbinnen cliënten en collega’s zich veilig en gerespecteerd voelen.
  • Onze medewerkers gebruiken voor of tijdens het werk geen alcohol of drugs.
  • Onze medewerkers verplichten zich deelnemers/cliënten naar vermogen te beschermen tegen vormen van ongelijkwaardige behandeling, seksueel of andersoortig misbruik en zien er actief op toe dat onze gedragscode door iedereen die actief is bij de deelnemer of cliënt wordt nageleefd.
  • Onze (vrijwillige) medewerkers spreken anderen aan die zich niet aan de gedragscode houden door het gedrag te benoemen en te verwijzen naar de gedragscode.

Hoe zeggen we de dingen graag:

  • We doen geen uitspraken waaruit afkeuring of veroordeling van andersdenkenden zou blijken.
  • We gebruiken geen grove taal of vloeken waar anderen zich aan kunnen storen.
  • We doen geen uitspraken waardoor een ander zich gediscrimineerd zou kunnen voelen.
  • We bejegenen deelnemers en (vrijwillige) medewerkers op een wijze die hen in hun waardigheid laat.

Hoe presenteren we ons in het werk:

  • We verrichten in gepaste kleding onze taken, waarbij we er van uit gaan dat iemand die een (tuin) klus uitvoert, andere “gepaste kleding” draagt dan een (vrijwillige) medewerker die meegaat voor een ziekenhuis bezoek.
  • In de zomer, als het erg warm is, kan een nette bermuda met een polo of T-shirt passend zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een korte broek of zwembroek met een singlet, die passend zijn voor in het park of in de tuin, maar niet om ouderen te vervoeren of te bezoeken.

Hoe gaan we om met informatie:

  • De SWO heeft in een privacyreglement vastgelegd hoe we met gegevens omgaan in het kader van de AVG (algemene verordening gegevens bescherming) Op verzoek kan het reglement digitaal toegestuurd worden.
  • Informatie over mensen behandelen we vertrouwelijk. De privacy van de cliënt schenden we nooit.
  • Zorgen over cliënten of deelnemers van de SWO of het vermoeden van misbruik of het niet naleven van deze gedragscode delen we met de coördinator.
  • Als medewerkers zijn we alert op onze deelnemers/cliënten en signaleren we tijdig wanneer we denken dat het niet goed gaat.
  • Overtreding van deze code leidt tot een klachtenprocedure en kan disciplinaire maatregelen tot gevolg hebben.
  • Wanneer een medewerker wordt verdacht van strafbare feiten en/of seksueel misbruik van deelnemers/cliënten zal het bestuur politie/justitie inschakelen.

Definities Intimidatie of Seksuele intimidatie

Onder (seksuele) intimidatie wordt verstaan:

Ongewenste seksuele toenaderingen, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag.

Dit kan plaatsvinden in de volgende situaties:

  • Wanneer iemand wordt aangenomen of in dienst blijft onder de voorwaarde dat ze zich onderwerpen aan dit gedrag.
  • Wanneer beslissingen over iemands werk gebaseerd worden op het accepteren of afwijzen van dit gedrag.
  • Wanneer dit gedrag tot doel heeft iemands werkprestaties te schaden of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving te creëren, of wanneer dit gedrag deze effecten daadwerkelijk veroorzaakt.

Onder agressie wordt verstaan:

Situaties waarin een werknemer psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen tijdens het werk.

  • Situaties waarin een werknemer verbaal of non-verbaal wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen tijdens het werk.
  • Situaties waarin een werknemer wordt gepest tijdens het werk.

Onder discriminatie wordt verstaan:

  • Elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur die de gelijke erkenning, genieting of uitoefening van mensenrechten en fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal, cultureel of andere gebieden van het leven aantast of tenietdoet